Kompletní komentář k Rallye Bohemia
Datum: Čtvrtek, 05 Červenec 2001 @ 18:45:49
Téma: MČR - rally

RALLY BOHEMIA
Rok se sešel s rokem a byla před námi ostře sledovaná Bohemka, která si chtěla po loňském špatném ročníku navrátit dobré jméno. Centrum letošní Bohemie bylo zpátky tam, kam vždycky patřilo, tedy do Mladé Boleslavi. O celé pořadatelství letošní Bohemie se staral Běla motorsport a záštitu nad vším držela firma ŠKODA - AUTO. Trať letošního ročníku byla velmi pěkná, náročná a poprvé se závodilo v sobotu a v neděli. Startovka - to byla pýcha pořadatele. Sedm wrců v čele s opravdovým sympaťákem a profíkem Brunem Thirym to byl skvost, který se jen tak nevidí. Moji polští přátelé opustili svoje modli Holka a Kuziho a místo na šotolinový Kormorán se přijeli podívat k nám do Čech.

My jsme do Mladé Boleslavi dorazili v sobotu kolem půl deváté ráno. Provoz na dálnici Praha - Turnov se začal pomalu zhušťovat a tak jsme zvolili taktiku radši se pohybovat klikatě než vůbec. Přejezd na druhou rychlostku do Železného Brodu přes Český ráj byl sice pěkným zpestřením, ale čas startu druhého testu se kvapem blížil. Jedničku jsme vynechali a udělali jsme dobře, protože ji pořadatel pro nezvládnutelný dav lidí zrušil. Parkujeme nad Železným Brodem a jdeme si najít nějaké místo. Po prozkoumání úseku asi kilometr po směru a kilometr proti směru jízdy jsme zakotvili v pravé pět kolem stromu. Přilítalo se z velkého náletu a odbočovalo na úzkou cestičku do kopce. Lidí bylo v oné zatáčce velmi mnoho, ale byli ukáznění a tak se mohlo začít. První přilétá Bruno a jede velmi pěkně, Kresta na chlup stejný průjezd. Už teď je jasné, že to bude velice vyrovnané. Bruno sice dává Krestovi dvě sekundy, ale chystá se boj jako blázen. Dolák trochu přebrzdil zatáčku a je vidět , že si bude chvíli zvykat na žlutomodrého krasavce. Oba Vojtěši jedou od začátku na doraz a bude jen otázkou kdy svoje Toyoty učiní nepojízdnými. Trochu krizovou má na dobržďování Kalný a příkop míjí jen o kousínek. Po Kneiflovi úsek opouštíme a vyrážíme na erzetu číslo pět Jesený - Jílové. Vesnice Roztoky u Semil to byl náš cíl. "Málo diváků a super úsek," zaznělo z našich úst po obhlídce tratě. Pravá tři, čtyři přes horizont pod silnou vrstvou písku slibovala pěknou podívanou. Thiry a Kresta fantasticky. Z mírné levé vyletěli bokem a pravou přes horizont totálně smykem. Lidi šíleli a stopky ukazovaly skoro stejný čas. Nikdo si v tuto chvíli nemyslel, že to jde proletět ještě lépe. Jenže "Emilio" Triner ukázal průjezd ještě rychlejší a širší než obě evo dvojky. To byla paráda. Tomáš Hrdinka perfektně rychle, a časově jede nejrychleji ze "zbytku světa." Karel Trojan zatáčku "neřezal" a vjel na písek, auto šlo ihned do smyku a jen umění jezdce zapříčinilo, že Toyota skončila v hodinách a ne v plotě a v třešni místní zahrady. Podle mě měl Dan Vodička zamotanou hlavu ještě ve stopce erzety. Další kdo měl tady krizovku byl Martin Křeček, který jel na domácích tratích ve velkém stylu. Kdyby Fordu ublížil to by mu táta dal. Po Antonínovi Bergerovi byla soutěž přerušená asi na patnáct minut, protože u havárie Štěpána Vojtěcha v erzetě číslo čtyři zasahovala sanitka. Už jsme měli strach, že pustí volný průjezd, ale závodilo se dál na ostro. Nehoráznou střelbu jeli Okrajek a Grafek na áčkových Felicijích a silnému prvnímu duu Holý, Valoušek zdárně sekundovali. Blahout s Hondou si najel přímo do písku a jen ruční brzda zabránila střetu s plotkem. Trnka s pocuchanou felicii měl znovu problém projet touto zatáčkou a musel řešit krizi, za ním dojíždějící Dunovský ho napodobil jako přes kopírák, ale oba se štěstím situaci zvládli. Už když se vynořil chebský Ulbrycht bylo jasné, že se bude něco dít. A taky jo. Rychlý nálet na písek, auto se "štorcuje", míří do vnitřku a Karel Ulbrycht míjí dopravní značku o jen půl metru. Ještě kousek a uštědřil by svojí pěkné Feldě vyrážku. Super úsek, kde se při průjezdu každé posádky něco dělo. Sedáme do auta a rychlým přesunem se dostáváme do cíle erzety Jablonec nad Nisou - Plavy. Hampejz- tak se nazývá místní část Plav, kde je k vidění technický sjezd na rozskákaném asfaltu. Dobíháme na poslední chvíli, a už je slyšet startovní číslo jedna. Thiry jede s Krestou na této erzetě skoro na desetinu sekundy stejný čas. Oba průjezdy továrních jezdců, to je pastva na oči. Pech, Triner a Hrdinka jedou fantasticky a Emil zase ze všech nejširší. Sibera na oko pěkně, ale stopky jsou trochu déle zapnuty. Klokočka má defekt a po erzetě mění kolo. Dalším pěkným časem se blýsknul Martin Křeček a Tomáš Vojtěch. Ze špičky chyběl Míla Dolák, který svému Focusu urval kolo. Měl jsem pocit že mu Corolla seděla víc. Velmi pěkný úsek v Roztokách nás zlákal na další průjezd tímto místem. A znovu začal jezdecký koncert. Roman a Bruno se úžasně napodobovali, jejich souboj byl neskutečný. Emil poslal svojí modrou metalízu ještě do širšího smyku než v prvním průjezdu a byla lahůdka se na něho dívat. Opravdový "mega brutál" jel starší z Vojtěchů Tomáš, až si mohl potykat s míchačkou postavenou u cesty. "To nemůže vydržet takové tempo," zvolal na jeho adresu brácha a taky jo. U cíle této erzety omotal svojí Toyotu kolem stromu. Pro FTJ video Tomáš Vojtěch při rally Vsetín poskytl rozhovor, cituji: " O nás se začíná říkat, že když jedeme tak abychom jen dojeli tak se plácáme někde vzadu a když chceme závodit tak s tím pokaždé říznem." A ono to začíná být pravda. Ale žádný učený z nebe nespadl a když se podíváme třeba do Polska, tak špičkový Kuzaj s tím taky mnohokrát říznul a každý si myslel, že s tím bude bourat pořád. Ale on se to na trati naučil udržet a výsledky se dostavily, třeba v podobě letošního vítězství na Rajdu Polském. Takže bráši nevěste hlavu, ale někdy by to chtělo jezdit rozvážněji. Holý se s Valouškem tvrdě "mydlí", sekundovat jím chce Šašek a agresivně jedoucí Grafek. Souboj Vlašín a Sedláček je taky pěkný a zbytek pole třídy N3 odstavili do role statistů. Když se objevila žlutobílá Felicie Moraváka Okrajka tak jsme ihned začali fandit. Ten se vyhecoval až příliš, "felda" v "kalupu" najela na písek, ihned chytla "vangla" a jen korekce volantem a plynem zabránila havárii. Podívali jsme se na nudného Černohorského a vyrazili na "hřebíkovou " erzetu číslo jedenáct Rejdice - Plavy. Tady jsme si našli místo asi dva kilometry od startu, takže bylo slyšet jak soutěžní speciály startují. Druhý už nejel Kresta, protože chytil minutovou penalizace při opravě startéru, ale Triner. Za dvojicí továrních Octávií, které i přes Krestovu penalizaci vedly, se sváděl boj o každou desetinku. Triner, Hrdinka, Pech jeli perfektně a vyměňovali si třetí až pátá místa v rychlostních zkouškách. Malinko navrch měl momentálně Hrdinka. Erzeta která vede z Rejdic do Plavů byla velmi technická. Je to ta, kde v devadesátém devátém zahynul mladý Kalina. Z velkého horizontu na který závodníci přijížděli ostrou pravou se sjíždělo z kopce a v zápětí se zatáčelo táhlou levou. Ze špičky měl na horizontu problémy tvrdě jedoucí Kresta a bylo vidět, že je stále nažhavený na vítězství. Kneifela horizont také vynesl, podobně jako "drtiče" Grafka. Ve třídě N2 jel velice na hraně Blahout se zelenkavou Hondou. Když se mi ztratil z dohledu bylo slyšet jak tvrdě "flokuje" a najednou bylo ticho. Za chvilku, motor natočil, a bylo slyšet jak couvá. Rychle vybíhám na ono místo. Bylo to esíčko v lese na velkém bordelu. Dva ostrouhané stromy značily, že se tady v prvním průjezdu něco dělo. Za chvíli má na dobržďování problémy jednonohý Laurent a ujistil nás, že se jedná o velmi záludný úsek. Obracím se na mladého pořadatele. " Prosím tě, nevíš co se tady stalo?""No, narazil tady do stromu mladej Vojtěch a vzal sebou staršího pořadatele. Ten si stoupnul před strom a Vojtěch mu nárazem rozškubnul ruku. On hned ztratil mnoho krve a zkolaboval. Doktoři ho museli několikrát oživovat," ukázal na kaluž krve u stromu. "A ještě Fiala s kitem si tady udělal "véčko" do kapoty o ten samej strom." Dodívali jsme se do konce, zafandili Turečkovi se Swiftem ze Zlína a našemu soupeři ze Vsetína Ševečkovi a vydali se po směru erzety do jejího cíle. Musím říci velmi pěkná a technická erzeta. Cestička vinoucí se po úbočí kopce byla velmi zrádná a při jejím opuštění by čekal posádku velmi dlouhý let ze stráně dolů. Takové české Monte-Carlo. Asi tři kilometry za Tanvaldem nás zastavil policejní majáček. Zaparkovali jsme auto a běželi se podívat co se stalo. Prodrali jsme se hloučkem lidí a vidíme jak své účinkování ukončil Tarabusův největší soupeř z Brněnského rallysprintu Volf s Hondou. Auto nezatočilo v ostřejší levé a skočilo tak patnáct metrů ze silnice, kde v letu narazilo do stromu. Posádka je v pohodě a dohlíží nad vyproštěním jejich závodky pomocí jeřábu z hluboké propasti. Jeřábník je šikovný a tak jde vyprošťování hladce. Auto je dost poničené a asi těžko ho stihne opravit do Pačejova. Zeptali jsme se na příčinu. "Chyba v rozpise," povzdechl si jezdec. Přitom jak se díváme na vyprošťování, přijde za jeřábníkem nějaká dívka a říká: "Kamile za Bohdalovicema je ještě jedno auto, až to tady doděláš musíme tam zajet." Sedáme do auta a jedeme se podívat kdo další doplatil na nástrahy tratě. Malý hlouček lidí dívající se z kraje cesty dolů zvěstuje, že tam dole něco je. Červená Vlašínova Xsara leží koly vzhůru zaklíněná mezi dva stromy. Posádka je také v pohodě a čeká na jeřáb. Nám to však nedá, abychom se Petra Vlašína nezeptali co zapříčinilo tuto událost. "V servise jsme dali nový desky a tady v tý levý zatáčce se nám zablokovalo pravé kolo a nešlo s tím už nic udělat, tak jsme šli ven. Auto zahořelo, vyplýtvali jsme celý náš i pořadatelský hasičák než jsme to uhasili. Ale nejvíc divný bylo, že jak jsme vylezli bočním okýnkem, tak jsme si všimli, že máme v nádrži zapíchnutý hřebík. To je divný že?" "No to je," odpověděl jsem mu. V této chvíli jsem vůbec netušil aféru Thiry a hřebíky. Docela velké rány, hlavně že se nikomu nic nestalo. Dojeli jsme do cíle erzety a pelášili se ubytovat do Mnichova Hradiště.

Známá obec Strenice nás přivítala zachmuřeným počasím a po noční bouřce bylo docela mokro. Thiry chytil na předposlední vložce předchozího dne dva defekty a tak musel poslední test absolvovat na disku. Startoval tedy až pátý. A už je to tady, velké Bohemácké drama pokračuje. Celá špička se momentálně dělí na dvě skupiny. Jedna skupina jezdců jedou slicky a druhá intermédia. Vinec je docela suchý, ale Březovice jedoucí se hodně v lese zase mokré. A jede se opravdu naostro. Průjezdy jsou velice pěkné. Pech, Thiry, Kresta, Berger, Hrdinka a Křeček jun. předvádějí opravdu kvalitní sport. Z nižších objemových tříd jedou "palbu" Grafek, Valda, Blahout a Kunc. Balcarovo Clio jsme jenom uslyšeli jak přijíždí do odbočky na Strenici, tam zvuk zaniká. Technická závada ukončuje jeho snažení. Na Březovicích končí Hrdinka, na vině jsou dva defekty. Po Okrajkovi se přemísťujeme na stejnou erzetu, ale před obec Dolní Cetno. Tam nás přivítala odstavená Pickova Felicie s dírou v motoru. Dozvídáme se, že v prvním kole zde chyboval Thiry a narazil do zídky. My ale z klasického Cetenovského odbočení do leva za barák na kostkách pokračujeme do technického sjezdu. Opravdu "palici" jede Pech, asi se honí s Thirym, protože to z kopce drží nejdéle. Thiry jede taky super a táhlou pravou kolem baráku jede plynule táhlým smykem. Votava chce napodobit wrce a drží to z kopce stejně dlouho. Pak ale zašlápl brzdy a skočil v příkopě. Pár lidí musí zatlačit, aby mohl dále pokračovat. Souboj Holý a Valda je super, ale v cíli této zkoušky je rozhodnuto. Valda po průjezdu cílovou buňkou neudrží svého kita na silnici a vjíždí na starou železniční kolej, kde poškozuje zadní nápravu. Auto odstavuje vedle Pecha který to samé předvedl před několika minutami . Poslední erzeta celé rally je i naší zastávkou. Technický průjezd obcí, to je naše poslední místo. Zde už nenatáčím a tak si vychutnám zdejší průjezdy na živo. Nejlépe jede Thiry a zkouší eliminovat Trinerův náskok, ale nakonec Emilio druhou příčku uhlídá. Kunc, Blahou a Barvík - to je souboj do posledních metrů. Vedoucí muž třídy N2 Cais si klepne na Březovicích o svodidla, přitom vyvrací kola a tak třídu vyhrává rychlé, ale nespolehlivé Saxo Tomáše Bičáka. Malou krizi má nováček Podbradský, ale svou první soutěž s ex-Švecovým modrým Lancerem dokončuje.

Úmrtnost na Bohemce byla opět veliká a do cíle dojela asi polovina vozů, které byly na startovní rampě. Hodně bylo havárií. Teplé počasí a suché silnice se podepsaly na vysokém nasazení hned od začátku soutěže. Velké rány uštědřili svým vozům oba Vojtěši, kteří atakovali stromy podél cest, Poulík narazil do budovy vodojemu, Chvojka spadnul ze stráně Jandík nedobrzdil do vracáku atd.

Sté výročí škodováckého motorsportu oslavila Škodovka třemi vozy na stupních vítězů v pořadí : Kresta, Triner, Thiry. Za nimi skončili Gargulák a Sibera. Soutěž to byla perfektní, zajímavá a dramatická až do úplného konce. Na špici se dnes jezdí opravdu velice rychle a mistrovství bude zajímavé až do konce sezóny. Jednotlivé třídy jsou taky pěkně "našláplé", s výjimkou třídy A6, kde Kralují Peták a Benešová se svým maxíkem Peugeotem ostatní zůstávají otevřené. Už se těším na domácí Barum rally, kde se čeká také kvalitní konkurence. Prý by měl startovat nějaký Fin, který má své iniciály J.K., no uvidíme.

Zdeněk Vladyka

I z této rally si můžete objednat videokazetu.

Tento článek je z Rally2.com - Rallysport Příluky: infomace, fotografie a videa z rally